tisdag 4 oktober 2016

Min bästa asiatiska sallad med sesamkyckling

Jag älskar kål! Hur vackert är inte detta!

Den här salladen är bara sååå god! Jag gör den ofta och den passar till lite av varje men framförallt till kyckling. Ingredienserna går ju att variera som man vill, men detta är en basversion och kål och ingefära ingår ALLTID!

Idag lagade jag till bara mig och min son så detta receptet är för två personer, bara öka på det om ni är fler. Det går jättebra att göra på en hel kyckling istället, tänk då på att innertemperaturen ska vara ca 82 grader inne vid lårbenet. Enklast är då att klippa upp den hela kycklingen och fläka upp den så att hela skinnsidan kommer uppåt när den grillas.

2 personer
1 stort kycklingbröst med skinnet kvar, eller 2 små
1 msk honung
2 msk ketchup
0.25 dl japansk soya
sesamfrö

1 morot
1/4 liten rödkål
1/2 spetskål
1 liten rödlök
1/2 gul eller orange paprika
1 röd chili
Jordnötter/cashewnötter

Dressing:
ca 4 cm ingefära, riven
Saften från 1 lime
1 tsk råsocker
ca 2 msk fisksås

Gnid in kycklingen med salt och peppar. Rör ihop ingredienserna till marinaden och pensla på kyckligen. Grilla i ugnen i 160 grader i ca 20-30 minuter beroende på storleken på brösten. Innertemperaturen ska ligga på 72 grader. Strö på sesamfrö efter ungefär halva tiden.

Under tiden kycklingen grillas fixar du salladen. Strimla grönsakerna tunt, använd gärna en mandolin för att få det riktigt tunt. Moroten kan rivas på den grova sidan på ett rivjärn. Blanda alla grönsaker i en skål och blanda sedan ihop dressingen och blanda ner i salladen. Vid servering strösslas en näve salta jordnötter och/eller cashewnötter över salladen.

Min son är inte så förtjust i denna salladen så till honom brukar jag plocka undan lite grönsaker och servera som grönsaksstavar istället. Om man vill funkar det fint med ris till också!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar