onsdag 18 januari 2017

Picklad rödlök med chili på grym burgare

Det är ju grymt gott med hemmagjorda burgare, det är ju så gott att kunna välja själv precis de tillbehör man vill ha! I söndags kväll trotsade min käre make kyla och snö och gick ut och grillade burgare! 
Psst...jag använder ren nötfärs (gärna eko och lokal, i Älmhult läs Arnanäs) och trycker till den lätt med hamburgerpress och saltar och pepprar sedan. 


På min burgare vill jag ha: Ädelostkräm (rör ihop valfri ädelost med lite crème fraîche och krydda med svartpeppar), isbergssallad, krispigt bacon, jalepenos och picklad rödlök - så himla, himla gott! Bilden ovan är på min mans burgare och han smälter alltid lite cheddar på sin innan den tas från grillen :-)


Picklad rödlök:
3 röda lökar
1 röd chili
0,5dl ättika (12%)
1dl socker
1,5dl vatten
1tsk salt
2krm vitpeppar

Koka upp ättika, socker och vatten. Tillsätt salt och peppar och låt svalna. 
Strimla chilin och skär löken i tunna ringar (använd gärna mandolin). Lägg ner i lagen och lägg i glasburk med lock. Låt stå i kylen över natten. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar