måndag 12 december 2016

Att använda det man har över (rester låter så tråkigt tycker jag!) 2 recept i ett!

Jag försöker vara duktig på att använda det som blir över när jag lagar mat, jag avskyr att slänga. För att göra det lite roligare än att äta precis samma mat flera dagar försöker jag komma på varianter så att man piffar till det man har i kylen till en helt ny rätt. Säg att ni har haft spagetti och köttfärssås på måndagen och du fått både spagetti och köttfärssås över. Då är mitt förslag att du gör denna risrätt på tisdagen och sedan en spagettigratäng på onsdagen. Vips så har du tre middagar klara denna veckan!


Ris- och köttfärsröra 
Överbliven köttfärssås
Kokt ris
Valfria grönsaker tex gröna ärter, majs och/eller vad i gillar :-)
Salt, peppar och paprikapulver

Fräs upp köttfärssåsen i en stekpanna och blanda i övriga ingredienser och låt allt bli riktigt varmt. Klart! 
Servera gärna med lite parmesanost på toppen och en god sallad på sidan.

Spagettigratäng (4 portioner)
Kokt spagetti i lagom mängd
2 paket tärnat bacon
1 strimlad purjolök (öven det gröna)
4 ägg
4dl mjölk
ca 2dl riven ost
Salt, peppar


Fräs purjolöken mjuk i lite smör eller olja. Ta upp och lägg i en ugnsfast form. Knaperstek baconet och lägg i det i samma form. Lägg på spagettin och osten och rör runt ordentligt så att allt blandas. Vispa äggen lätt och rör ner mjölk, salt och peppar. Häll äggstanningen även spagettin och strö lite ost på toppen. Grädda i 200 grader i 30-40 minuter eller tills äggstanningen stannat :-).
Servera med en god sallad eller rivna morötter. Vi brukar även ha lite lingonsylt till ;-)



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar