måndag 5 november 2018

Och så var det det där med torrjäst

Jag gillar ju att baka, framförallt bröd. Hemma i Sverige hade jag alltid en surdeg på gång och färsk jäst i kylen. Här i Kina finns ingen färsk jäst och surdegen beter sig inte som hemma (men jag fortsätter att försöka). Därför blir det just nu bak med torrjäst istället. Och vet ni vad, det är ganska smidigt egentligen :-). Har två bra recept jag tänkte dela med mig av; ett på kanelbullar och ett på en snabb limpa som är perfekt till både frukost, fika och middag. Fördelen med det här brödet är att det är klart på under en timme och görs på ett fåtal ingredienser som man alltid kan ha hemma i skafferiet!

Jag bakade kanelbullarna till International Food Fair på sonens skola, där alla länder säljer mat/bakverk/snacks från sitt land. Sverige sålde kanelbullar, princesstårta och kladdkaka. 



Kanelbullar med torrjäst

Vetedeg
5 dl mjölk
1 påse torrjäst
1 msk malen kardemumma
150g smör
1 ägg
1 dl socker
1.5 tsk bakpulver
0.5 tsk salt
12 dl vetemjöl

Fyllning
150g smör - rumstempererat
4 msk kanel
1 dl socker

Pensling
1 ägg
pärlsocker

Dela smöret till degen i kuber och låt dem bli rumstempererade.
Värm mjölken med den malda kardemumman till 48 grader.
Blanda mjöl, bakpulver, salt, socker och torrjäst i en separat bunke och blanda runt ordentligt.
Häll över vätskan i bakassistenten och knäck i ägget. Häll i mjölblandningen och låt sedan maskinen arbeta degen i ca 7-8 min. Klicka i smörkuberna i degen under tiden den arbetas. Låt sedan degen jäsa under duk i 40 min.
Fyllning: Blanda ihop rumstempererat smör, kanel och socker.
Stjälp upp degen på en mjölad bänk. Eventuellt kan man behöva knåda in lite extra mjöl om degen är för kladdig. Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en rektangel och bred på fyllningen.
Rulla ihop degen från långsidan och skär i jämnstora bitar. Lägg dem sedan i en pappersform med snittytan uppåt. Låt jäsa under duk i ca 20 min.
Pensla varje bulle med lite uppvispat ägg och strö över pärlsocker.
Grädda i 250 grader i 6-8 minuter.


Matbröd på torrjäst - färdigt på under en timme :-)
1 limpa

3 dl varmt vatten, ca 45 grader
1 msk socker
1 tsk salt
2 tsk torrjäst
7-8 dl vetemjöl

Blanda vattnet med torrjäst, salt och socker och låt stå i 10 minuter. 
Arbeta in mjölet i omgångar, degen ska vara lite kladdig. Överarbeta inte den, så fort mjölet blandats in i degen är den klar. Mjöla degen lite lätt och forma till en limpa. Lägg den på en plåt med bakpapper, täck med bakduk och låt jäsa i ca 15 minuter. 
Värm ugnen till 225° och baka brödet mitt i ugnen i 15-20 min. Ta ut och låt svalna. 
Enklare kan det inte bli! 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar