torsdag 29 november 2018

Mina bästa cookies - med lakritsmarsipan!

Alla ingredienser som jag är van vid att bara kunna gå och köpa hemma i affären, finns inte här. Det är lite frustrerande, men det sätter också igång fantasin och uppfinningsrikedomen. Jag gillar ju lite utmaningar och att laga mat eller baka på det som finns tillgängligt. Nu lyckades jag hitta ett paket med marsipan smaksatt med lakrits.....vad göra? Jo, det blev cookies - och supergoda sådana! Och om man nu inte får tag på lakritsmarsipan är det bara till att köra på vanlig mandelmassa och tillsätta lite lakritspulver. Och visst blir de en fin liten present? Sonen tar med sig ett par travar till adventsfikat hos en kompis på söndag.


Ca 30 lagom stora cookies
100g rumsvarmt smör
150g socker
1 ägg
50g grovhackad mandel
25g grovt hackad mörk choklad
25g tranbär
100g vetemjöl
1tsk bakpulver
100g lakritsmarsipan (går att byta ut mot 100g mandelmassa/marsipan och 1-2tsk lakritspulver beroende på hur mycket lakritssmak man vill ha)

Smula eller riv marsipanen och blanda med övriga ingredienser i en skål. Knåda ihop till en kladdig deg.

Klicka upp på plåt med bakplåtspapper. Ta cirka en dryg matsked per cookie, lämna plats på pappret eftersom kakorna flyter ut. Jag körde 11 st/plåt.


Grädda i 180 grader i ca 8-9 minuter tills de har en härligt gyllenbrun färg. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar