onsdag 5 december 2018

Min variant på Sichuan greens - funkar till allt (även julbordet)

Här kommer äntligen mitt första Kina-recept! Vi har hittat två absoluta favorit Kina-restauranger här i Shanghai (Xibo och Sichuan Citizen), och båda serverar en otroligt god rätt med sichuanpeppar och gröna bönor, den är helt beroendeframkallande. Under några veckor har jag experimenterat hemma i köket och äntligen kommit fram till en hyfsat lik variant! Jag tar dock de gröna grönsaker jag har hemma, men gröna bönor ingår alltid. Det är väldigt gott med vitkål, brysselkål och ärtskidor också :-). Jag har denna rätt som tillbehör till det mesta, eller som en lunch som den är. Det här blir definitivt ett av de asiatiska och vegetariska inslagen på årets julbord! 


1 portion
Gröna bönor, vitkål, brysselkål, ärtskidor i önskad mängd, skuret i lagom stora bitar
2msk rapsolja
1 vitlöksklyfta som krossas lätt med bredsidan av kniven
5-6 torkade hela chilis, skurna i centimeterstora bitar
2tsk sichauanpeppar 
Flingsalt
Denna mängd tycker jag blir lagom stark, men för de av er som inte gillar chili lika mycket som jag, dra ner på chili och peppar - men det ska vara starkt! 



I en stekpanna eller wok, fräs den krossade vitlöksklyftan och chilin i oljan. När det tagit lite färg tillsätt sichuanpepparen och fräs ett par minuter till. 


Tillsätt därefter grönsakerna, de som har längre tillagningstid först, så börja med bönor och brysselkål och efter ett par minuter tillsätts resten. Fräs på ganska hög värme i några minuter, men se till så det inte bränns. 


När grönsakerna känns lätt al dente, smaka av med flingsalt och servera! 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar