lördag 11 maj 2019

Torsk med asiatiska smaker

Wow, det här blev så himla gott! Supersnabbt, enkelt och med härliga smakkombinationer. Jag använder mig av kotlett av torsk, men det går lika bra att använda filé eller annan vit fisk. Som grönsak tog jag blomkål, för det älskar jag. Men jag tänker att det kan man ju byta ut mot det man gillar som tex morot eller broccoli. 


4 personer

4 kotletter av torsk eller 4 torskryggfiléer (eller annan vit fisk)

1 lime

1 purjolök i skivor

2 vitlöksklyftor, hackade

1 msk smör

2 msk fint riven färsk ingefära

1 färsk hackad chili
1 blomkålshuvud i små, fina buketter (använd även stjälken, den är jättegod)

2 dl fiskbuljong

2 dl kokosmjölk

1 knippe färsk koriander 

salt och peppar

Krydda fisken runtom med salt, peppar och limesaft.

Fräs purjolök och vitlök försiktigt i lite smör. Tillsätt ingefära och chili och fräs snabbt ihop. Häll på buljong och kokosmjölk och lägg i blomkålen. Låt det koka ihop i 2-3 minuter.

Lägg sedan i fisken och låt det ­småkoka under lock i cirka 5 minuter.

Strö hackad koriander över det hela och servera med ris om så önskas.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar