söndag 19 maj 2019

Raw balls med mandel och torkade tranbär

Helt såld på raw balls just nu. Gör dem på löpande band och de går åt blixtsnabbt. Sonen tar med som snack till skolan varje dag. Jag varierar lite efter vad jag har hemma och det går att använda lite vad som helst. En liten grundregel är ca 125g nötter, 200g torkad frukt och sedan 1msk vätska och valfri smaksättning. 
Här kommer senaste receptet jag gjorde, och hittills är dessa min favorit :-)


ca 15 bollar
125g mandel
100g russin
100g torkade tranbär
1msk kokosolja
1/2 pressad lime
Kokos + lakritspulver att rulla i

Mixa mandeln grovt i matberedare och tillsätt övriga ingredienser. Kör tills du har en grynig massa. Rulla till bollar och rulla bollarna i kokos blandat med lakritspulver. Det går ca 1/2dl kokos och jag tycker det blir lagom med 1tsk lakritspulver, men det kan man ju bestämma själv. 





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar