lördag 26 januari 2019

Hallonsylt med en hint av lakrits - vilken kombo :-)

Jag älskar att göra egen marmelad - enkelt, snabbt och man vet precis vad den innehåller + att man kan experimentera lite hur man vill med smakkombinationer. Här har jag gjort en hallonsylt med en svag hint av lakrits - och vi vet ju alla vilken perfekt smakkombination det är. Jag använde stjärnanis och muscovadosocker som också den har en svag smak av lakrits, så detta blev väldigt lyckat. Jag gjorde en liten burk eftersom jag tycker det är roligare att göra ofta, men dubbla eller trippla gärna satsen om ni vill ha fler burkar! 


2dl färska eller tinade hallon
1/2 dl rörsocker
1/2 dl ljust muscovadosocker
1 stjärnanis


Lägg alla ingredienser i en tjockbottnad kastrull och koka upp. 
Låt sjuda i 2-3 minuter och häll upp på en väl rengjord glasburk, plocka bort stjärnanisen, annars ger den för mycket smak.
Förvara burken i kylen. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar