torsdag 28 mars 2019

Caponata - En seger för äggplantan

Jag har aldrig riktigt gillat äggplanta, men här i Kina har jag plötsligt börjat äta det lite mer och upptäckt att det är jättegott! Tack Susanna för att du tipsade mig om att tillaga äggplanta på italienska...nu ligger det alltid en äggplanta i min kyl. Här kommer ett recept på siciliansk Caponata, så himla gott och en perfekt vegetarisk middag tillsammans med lite stekt zucchini eller som tillbehör till grillat. 


4 personer:
2 stora äggplantor
1 röd lök
2 vitlöksklyftor
1-2dl oliver
5 stora mogna tomater eller 1-2 kvistar körsbärstomater
olivolja
1 tsk oregano
flingsalt
2-3msk vinäger, gärna någon form av örtvinäger tex oregano

Skär äggplantan i stora bitar (gör dem absolut inte för små, då blir de helt mosade). Finhacka löken och skär vitlöken i tunna skivor. Skär tomaterna i ganska stora bitar. 
Stek äggplantan i en rejäl skvätt olivolja på hög värme så att den får fin färg, salta med flingsalt och strö över oreganon. Fyll på med olja om det blir för torrt i pannan. 
Lägg i lök och vitlök och stek ytterligare någon minut. Häll på vinägern. 
Sänk värmen och häll i tomater och oliver.


Låt koka ihop ca 10-15minuter tills tomaterna blivit lätt mosade.
Smaka av med salt och peppar.
Servera gärna med zucchini stekt i olivolja och rostade pumpafrö & solroskärnor. Jag gillar att strö över lite chiliflakes vid servering också :-)




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar