måndag 2 januari 2017

My pulled pork - lite sådär på svenska

Jag verkligen älskar pulled pork, och ja, jag vet att det redan finns MASSVIS med recept, men här kommer även min variant! Jag brukar servera med ett gott surdegsbröd och jag försvenskar tillbehören lite, så istället för de mer klassiska lite mexikanska tillbehören som många kör så gör jag en god macka med följande tillbehör: ett riktigt gott surdegsbröd, sallad, avocado, remouladsås, rostad lök, skivad saltgurka och jalpenos - testa, det blir supergott :-)


4-6 personer
ca 2kg fläskkarré i bit
1msk spiskummin
2tsk hel svartpeppar
1tsk anchochilipeppar
1,5msk gula senapsfrö
1dl mörkt muscovadosocker
2 lagerblad
2 tärnade tomater
2 rivna äpple
1 riven lök

Brässeringsvätska
0,5 mörk oxbuljongtärning
5dl vatten
1dl honung
1/2 dl portvin
2tsk liquid smoke

Mortla svartpeppar och senapsfrö och blanda med resten av kryddorna och sockret till en rub. 


Salta köttet runtom och gnid sedan in det med rubben. I botten på en ugnsfast form läggs sedan det rivna äpplet och löken tillsammans med tomaten och lagerbladen. Lägg sedan i köttet. 


Koka ihop alla ingredienserna till brässeringsvätskan och häll detta runtom köttet. 

Täck formen med folie och ställ in i ugnen på 125 grader. Stek köttet i ca 5-6 timmar och ös det ordentligt några gånger under tiden. Ta sedan ut köttet och skruva upp ugnen till 225 grader. Lyft upp köttet ur formen och sila vätskan som du sparar. Grilla köttet i ugnen så det blir lite knaprigt i ca 20-25 minuter och ta sedan ut det och dra isär det med två gafflar. Blanda det med lite av brässeringsvätskan för smaken och för att göra det ännu saftigare. 
Servera med valfria tillbehör. 






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar